Forums Historie




Forum åbnede på en gammel boldbane med navnet "Kæmpehallen". Frihedskæmpere bombede stedet under besættelsen og hallen har rummet cirkustelte, biludstillinger og alverdens musikstjerner. Historien om Forum er historien om dansk handel, om musik og om et samfund i bevægelse.

1918-1926: Forum fødes


Tanken om en stor, permanent udstillingshal i København opstod i 1918, hvor aktive bilforhandlere rejste 300.000 kroner. Det var langt fra nok - og oveni manglede der også en grund at bygge på. Grunden fandt man på Frederiksberg, hvor Københavns Kommune ejede 12.000 kvadratmeter boldbane ved siden af Skt. Markus Kirke.

 

11. august 1925 underskrev byggeudvalget kontrakten og 25. september lagde statsminister Thorvald Stauning grundstenen til byggeriet.

 

Forum åbnede første gang den 20. februar 1926 til årets store automobiludstilling.

Bygningen er tegnet af arkitekten Oscar Gundlach-Petersen og opført af Automobil- og Cycle Grossist Foreningen “i loyalt samarbejde” - som det hed - med Dansk Købestævne. Rent praktisk kom Dansk Købestævne med de fleste af pengene og samarbejdet mellem autobranchen og detailhandlen gjorde fra start Forum til en mangesidet forretning.

"Kæmpehallen", som i mange år var det officielle navn, var tegnet til at rumme "udstillinger og messer under forhold som er byen og landet værdige, og som derved kan tjene til fremme af foretagsomheden til gavn for alle dele af vort folk. Yderligere tænktes bygningen anvendt til møder, koncerter, sportsopvisninger og lignende."

Biludstillingerne var i mange år det helt store træplaster, men så rykkede sporten ind.

1934: Seksdagesløbene


Længe før Jørgen Leth trak sproget metaforer ud af cykelløb - og ud af  seksdagesløbene i Forum, som i flere generationer var årets måske største københavnerbegivenhed.

I årene fra 1934 til 1997 kørte banecyklingens skiftende verdensstjerner i alt 40 løb i Forums Arena.

Oprindeligt kørte man seks dage i træk og det var derfor, man kørte to og to i parløb. Et udtryk, der nu bruges om alle former for makkerskaber. Et andet udtryk fra løbene Forum er ‘indercirklen’, som det var godt at have adgang til, hvis man ville opleve tingene på helt tæt hold.

Vinterbanen blev opført på privat initiativ til det første løb i 1934, hvor en dansk og en tysk forretningsmand fandt sammen om at arrangere løbene.

Løbene rendt ind i retssager, fordi der var aftalt spil og Dansk Bicycle Club overtog 7. november 1935 banen og rettighederne til løbene.

105.000 kroner betalte cykelunionen for banen og lagde begyndelsen for mange gyldne og folkelige år i dansk cykelsport med udendørs baneløb på Ordrupbanen og i indendøre på vinterbanen i Forum.

Dengang var banecykling en stor publikumssport. Og løbene i Forum trak hele byen ind forbi den buede træbane, hvor der var sport, mad, bajere og cigaretter i massevis under Forums glastag.


I Dansk Bicycle Clubs dokumentarfilm fra 1935 fåes en bid af stemningen under et af de første københavnske seksdagesløb.

Fjernsynets folkelige gennembrud gjorde par nummer 7 med danskerne Kay Werner og Palle Lykke til sportshelte. Stemningen og festen fortsatte ikke kun hjemme i stuerne, tv gjorde arrangementerne i Forum endnu mere populære. Og for at få de bedste pladser skulle man tilhøre ‘inderkredsen’, som sad på midten af banen med tæt kontakt til rytterne.

I filmen “6 Dages Løbet” spiller Poul Reichard og Jørgen Reenberg to baneryttere. Den ene scorer den andens kone og de to indleder en dødelig kamp på Forums skrå vinterbane. Filmen kan købes på DVD på nettet og skildrer ikke kun cyklingen, men også tilskueroplevelsen.

Sidste seksdagesløb i Forum blev kørt i 1997, løbene havde ikke længere samme attraktion i dag er der kun ganske få spor tilbage af cykelbanen, som gennem menneskealdre trak byen ind i Forum.
 

1943: Forum sprængt i luften


Sprængning af Forum den 24. august 1943 hører til det af de mest dramatiske kapitler i den danske sabotages historie. Aktionen blev udført af da kun seks medlemmer af den nystartede modstandsgruppe Holger Danske, hvis seks mand bl.a. talte ‘Citronen’, som fik sin skæbne skildret i filmen ‘Flammen og Citroen’.


Den originale tegning med planen inden aktionen mod tyskerne i Forum. Det blev starten på en af de allerstørste modstandsgrupper med bl.a. legenderne Flammen og Citronen.

Gruppen ventede til de tyske vagtposter var uopmærksomme, trængte ind i Forum, holdt kontrolløren og inspektøren op og placerede sprængladningerne i en bunke midt i hallen.

Lunten blev tændt for tidligt og en af modstandsmændene såredes hårdt af en mur, der vælter under eksplosionen.

Aktionen skyldtes, at tyskerne ville bruge Forum som kasserne for 1.500 mand. Sprængningen af Forum trak mange unge til frihedsbevægelsen og førte til en hårdere kamp mellem modstandsfolk og besættelsestropperne.
 


De 105 tons jern i tagkonstruktionen blev hængende på plads, selvom glastaget og dele af det indre var ødelagt.

Tyskerne flyttede ikke ind i Forum, som i stedet blev omdannet til cirkusplads for Miehe og Belli. Og i 1945 satte Cirkusrevyen telt op i Forum med Liva Weel, Hans W. Petersen og Ludvig Brandstrup. Det var første og endnu eneste gang, revyen blev spillet udenfor Dyrehavsbakken.

Tre år og en måned efter sabotageaktionen - 27. september 1947 - åbnede det genopbyggede Forum. I 1954 fremlagdes nye opbygningsplaner, som skulle fordoble gulvarealet - men planerne blev ikke til noget. I stedet byggedes Forum ud indvendigt med en svalegang hele vejen rundt i det store rum, som siden er blevet renoveret og istandsat mange gange.

1969-nu: Det moderne Forum


I dag er det messerne, koncerterne og kæmpe shows, som hvert år bringer op mod en million mennesker indenfor i Forum.

I 1965 åbnedes et nyt, stort udstillngsområde ved Bellahøj i København: Bella Center. Ti år efter flyttede Bella Center til Amager og overlod igen de store, bynære messer til Forum. Og en hel del år senere forenedes Bella Center og Forum.

I 1969 overtog Frederiksberg Kommune Forum og overlod driften til Københavns Vinterbane A/S. Forum blev i årene efter foreslået omdannet til højhus og til TV-by, så DR’s medarbejdere slap for at flytte ud af byen, men kunne gå over en gangbro fra Radiohuset, der lå lige overfor.

Enden på kommunens eje blev, at Poul Sundberg købte bygningen i 1994. Poul Sundberg lagde arbejde og en stor sum penge i at renovere huset, som genåbnede 27. september 1996, præcis 50 år efter det blev taget i brug igen efter besættelsen.

Samtidig gik Bella Center ind i Forum med 40 millioner kroner og en 20-årig kontrakt. Bella Center har forvandlet Forum til en topmoderne messe- og koncerthal.

Glimt fra historien



Oprindeligt havde Forum tre "indgangssøjler" som går igen på mange plakater og tegninger for arrangementerne. De høje, buede åbninger var i de første år Forums logo og kendetegn.


Ved andre begivenheder var Forums særkende mindre vigtigt at slå fast, som her hvor landbruget kom til København med fuld lurmusik.


Design og boligindretning har altid været et af Forums tilbud. I 1950'erne hed boligmesserne slet og ret "Bo Godt" og var arrangeret af møbelfabrikanterne. I dag holdes messen Bolig i Forum en gang om året.


Den internationale legetøjshandel besøgte Forum en uge i 1965.


Motorkøretøjerne har altid stået i Forums hal og strålet.


Efterhånden fik arrangementerne også sponsorer. Her P&T's 'bank', Postgiro, som sponsor for Seksdagesløbet i 1991, hvor billetten kostede 20 kroner (med moms, forstås).

Stemningen fra Forum


Med til seksdagesløbene hørte masser af musik, komik og en spillefilm.



I Dirch Passer-sketchen Pas På Baghjulet fra 1952 kører cykelrytterne på Bing & Grøndahl-stel og parodierer tidens helte på to hjul.

I 1956 indspillede Willy Grevelunds Orkester nummeret “Par Nummer 7” med sportsjournalisten Gunnar Nu Hansen og sangerinden Lisbeth Frandsen i duet. Hør Gunnar Nu tale sig gennem nummeret her.

Mest kendt er “Seksdagesvalsen”, som gennem 1950‘erne lød over Forum, når de vindende ryttere kørte æresrunder. Tyskeren Siegfried Translateur skrev valsen i 1892 - og den kom med til de danske seksdagesløb fra Tyskland, hvor den stadig bruges ved løbene.

I 1951 kom en dansk indspilning, hvor Ole Monty synger teksten:

Seksdages-
valsen

Nu er her stemning og fest,
hvem tror du klarer sig bedst?
Ham der er min favorit,
skønt han har snydt mig så tit.

Ham der i sort, han er slap,
men i en spurt er han skrap.
Træd nu pedalen skønt øm i finalen,
bevar dit humør og kør.

Omkvæd:

Vis nu du kan (pift-pift-pift-pift),
gi' den en tand (pift-pift-pift-pift).

Tramper du til (pift-pift-pift-pift),

sejre du vil (pift-pift-pift-pift).

Og bli'r du sidst (pift-pift-pift-pift),
vel det var trist (pift-pift-pift-pift).

Men stram dig an (pift-pift-pift-pift),
ta't som en mand (pift-pift-pift-pift).



Seksdagesvalsen havde også en stor rolle i Poul Reichard-filmen 6-dagesløbet fra 1958.

Vil man selv eje seksdagesmusik, kan en CD med meget af lydtapetet fra løbene i Forum stadig købes på iTunes.



Vind fede præmier


Forum Copenhagen er en del af BC Hospitality Group. Tilmeld dig vores newsletters - vi trækker lod om en lækker præmie hver måned. Og så får du tilbud og nyheder om præcist de emner, der interesserer dig.  

Tilmeld dig her